BLOG Werken

Dubbele baan

7 april 2017
dubbelebaan agenda

Zoals veel mensen met een handicap heb ik een betaalde baan. 4 dagen per week, van maandag t/m donderdag. De vrijdag bewust vrij gehouden om zoveel mogelijk privé-afspraken niet tijdens werktijd te plannen. Zo heb ik bijvoorbeeld altijd fysio op vrijdag. Op die manier probeer ik mijn werkdagen te benutten waarvoor ze bedoeld zijn. Vaak lukt dit, maar af en toe kom je situaties tegen waarbij je vastloopt. Dan is het best lastig om hier een goede balans in te vinden.

Twee weken geleden ontving ik mijn langverwachte nieuwe elektrische rolstoel (9 nov 2016 aanvraag ingediend). Voordat ik deze daadwerkelijk in gebruik kon nemen, moest nog het een en ander gebeuren. Je vervangt namelijk niet even de ene rolstoel voor een ander. Aan dit verhaal zit een heel proces vast. In dit soort gevallen voel ik mij een soort verandermanager of logistieke coördinator. Het plannen kon beginnen!

  • Rugleuning en zitting van huidige rolstoel over laten zetten naar nieuwe (actie Lewis Seatingsystem)
  • Nieuwe rolstoel moet vastgezet kunnen worden in mijn auto.
    Oude permolock past niet op de nieuwe rolstoel, dus nieuw vastzetsysteem bestellen via B&S. Offerte nodig voor UWV.
  • Aanvraag doen bij UWV voor verbouwing auto voor nieuwe rolstoel.
  • Eenmaal in nieuwe rolstoel kan ik niet zelf autorijden zolang de auto niet is aangepast.
    Vervangend vervoer regelen naar werk.
  • Wie brengt de auto naar B&S in Hoorn?
  • Wat doe ik in tussentijd zonder auto? Kan ik die week vanuit huis werken?
    Rekening mee houden in de planning. Anders eventueel taxi regelen naar werk.
  • Afspraak plannen met Beenhakker, Lewis Seatingsystem en B&S autoaanpassing.
  • Overleggen met ergotherapeut wat handig is.

Mocht ik ooit nog een carrièreswitch overwegen, heb ik in ieder geval logistieke kwaliteiten in huis.

Al deze acties spookten dagen door mijn hoofd en ik realiseerde mij dat deze verandering wel eens weken in beslag kon nemen. Dit kan niet en dit wil ik niet. Mijn eerste gedachte is dan ook, hoe moet ik dit met werk regelen? Ik wil niet dat dit invloed heeft. Ik wil niet dat mijn werk geconfronteerd wordt met mijn handicap. Ik wil niet afwezig zijn door dit. Het liefst zou ik het allemaal in 1 dag willen regelen. Zou dat kunnen? Ik dacht laat ik het gewoon voorstellen. Eerst Beenhakker bellen om te vragen of zij de Permobil willen afleveren in Oldenzaal bij Lewis Seatingsystem. Zodat zij op hun beurt de voorbereidingen kunnen treffen alvorens de rugleuning en zitting over kunnen. Check!

Lewis gebeld om te vragen of zij de stoel inmiddels ontvangen hebben. Inderdaad de stoel stond er al twee dagen. Ik zou nog gebeld worden hoe nu verder. Mooi dat ik zelf even bel. Kunnen we gelijk zaken doen. Hup en door! We spreken af dat de stoel wordt voorbereid en de week erop zou de rolstoel bij B&S in Hoorn kunnen staan. Zonder rugleuning en zitting want die hou ik nog zo lang mogelijk zodat ik kan blijven functioneren.

Mijn idee om alle partijen op 1 dag, locatie en tijdstip bij elkaar te laten komen was misschien efficiënt maar ook ambitieus. Ineens had ik de touwtjes in handen en was ik verantwoordelijk voor dit proces. Dat viel mij even zwaar. Waarom kunnen leveranciers hier niet zelf op komen? Waarom kunnen zij zich niet in de klant verplaatsen? Hoe komt het dat ze “ons” zien als een nummertje? Beseffen ze dan niet dat juist hun hulpmiddelen bijdragen aan mijn leven? Mij in de positie brengen om kwalitatief te leven met deze ziekte? Snappen ze dan niet dat deze hulpmiddelen een verlengstuk zijn van mijn onafhankelijkheid en niet op z’n minst mijn benen? Wat is hun why eigenlijk? Weten ze zelf wat een missie en visie is? Bij elk telefoongesprek had ik het gevoel aan een onderhandelingstafel te zitten.

Soms zou ik willen dat ik een secretaresse had. Iemand die deze organisatie op zich neemt. Voor mij belt en afspraken plant. Iemand die op zijn strepen gaat staan wanneer het te lang duurt en de kwaliteit van de samenwerking waarborgt. Iemand die zegt ik heb het geregeld hoor!

Voorlopig blijft het bij dagdromen en ontdek ik steeds vaker dat het niks aan is om een dubbele baan te hebben. Mocht ik ooit nog een carrièreswitch overwegen, heb ik in ieder geval logistieke kwaliteiten in huis.

Gerelateerde onderwerpen

Geen Reacties

Plaats een Reactie